(Jazz / Hard Bop) Andrew Hill - Mosaic Select (3CD) - 2005, MP3, 320 kbps
Andrew Hill / Mosaic Select (3CD)
Жанр: Jazz / Hard Bop // Лэйбл: Mosaic Records
Год издания: 2005 // Аудиокодек: MP3
Тип рипа: tracks // Битрейт аудио: 320 kbps
Продолжительность: 03:32:18
Disc 1
Треклист:
01. Without Malice [00:04:52]
02. Ocho Rios [00:10:29]
03. Diddy Wah [00:06:50]
04. Ode To Infinity [00:04:54]
05. The Dance [00:05:34]
06. Satin Lady [00:07:59]
07. Ocho Rios 2nd version [00:07:33]
08. Monkash [00:06:30]
09. Mahogany [00:06:53]
Disc 2
Треклист:
01. Illusion [00:07:00]
02. Poinsettia [00:06:24]
03. Fragments [00:05:03]
04. Soul Mate [00:06:21]
05. Illusion (Alt take) [00:06:30]
06. Interfusion [00:07:26]
07. Resolution [00:06:24]
08. Chained [00:05:40]
09. MOMA [00:05:35]
10. Nine At The Bottom [00:05:52]
11. Six At The Top [00:09:10]
12. Nine At The Bottom (Alt take) [00:06:15]
Disc 3
Треклист:
01. For Blue People Only [00:09:37]
02. Enamorado [00:06:09]
03. Mother's Tale [00:09:30]
04. Oriba (First Version) [00:05:40]
05. Oriba (2nd version) [00:06:14]
06. Awake [00:07:08]
07. Now [00:04:43]
08. I [00:07:27]
09. Yomo [00:10:04]
10. Prevue [00:06:17]
Об исполнителе (группе)
Andrew Hill (Эндрю Хилл) мог бы носить титул великого композитора и пианиста, считаться одним из основоположников джазового авангарда. Все же из-за относительной ограниченности гаммы своих инноваций он затерялся в круговерти фри-джазовой революции 60-х. В то время, как многие его современники начисто избавлялись от ритмических и гармонических находок бопа и хард-бопа, Andrew Hill работал над расширением возможностей этих направлений. Большая часть наиболее бескомпромиссного джаза 60-х была почти алеаторической. Andrew Hill же предлагал материал, не лишенный определенного смысла. Более предметный, хотя не менее сложный. Часто это было сложное переплетение сложных мелодий (например, New Monastery из альбома Point of Departure). Такая музыка создается не по воле случая, а в процессе кропотливого труда. Как пианисту Andrew Hill были свойственны плавно струящийся мелодизм и гибкое ощущение времени. Как и сочинениям Andrew Hill, его игре всегда присущи непосредственность и почти полное отсутствие клише.
Он начал играть на фортепиано, когда ему было почти 13, и в пору своей чикагской юности вдохновлялся творчеством Эрла Хайнза. Проявивший интерес к личности Andrew Hill джазовый композитор Билл Рассоу познакомил его с известным академическим композитором Паулем Хиндемитом, у которого Andrew Hill занимался в 1950-52. Еще будучи подростком, он музицировал с ведущими джазовыми музыкантами, заезжавшими на Средний Запад, в том числе с Miles Davis и Charlie Parker. В 1955 Хилл со своим составом Sound of Andrew Hill записал для Warwick альбом So in Love. В1961 перебрался в Нью-Йорк для работы с певицей Дайной Вашингтон. После кратковременного сотрудничества с бэндом Рахсаана Роулэнда Керка в 1962 в Лос-Анджелесе Andrew Hill вернулся в Нью-Йорк, где на самом серьезном уровне начал свою карьеру в звукозаписи. Как лидер и сайдмен он записал ряд альбомов для Blue Note в 1963-69. Сотрудничество Andrew Hill с этим лэйблом было ознаменовано участием в записях таких ярких постбоповых музыкантов, как Эрик Долфи, Джо Хендерсон, Вуди Шоу, Anthony Williams и Фрэдди Хаббард. Приняв, подобно многим джазменам, решение получить академическое образование, дабы гарантировать себе заработок, Andrew Hill получил докторскую степень в Колгэйтском университете и в 1970-72 работал школьным композитором. Далее он перебрался на Западное побережье, преподавая в государственных школах и тюрьмах Калифорнии. В конце концов Andrew Hill обосновался в университете Портленда, где получил преподавательскую должность и основал школу Summer Jazz Intensive. Помимо преподавания, Andrew Hill выступал и записывался- в 70-е и 80-е (для Arista-Freedom и Black Saint/Soul Note). В 1989 и 1990 записал два альбома для Blue Note — Eternal Spirit and But Not Farewell. В 90-е Andrew Hill вернулся в Нью-Йоркский регион, где серии выступлений и записей помогли ему вновь обрести себя как активного джазмена. Он создал новую группу — секстет Point of Departure — специально для организованного Knitting Factory в 1998 в Тексако джазового фестиваля. В состав секстета вошли саксофонисты Марти Эрлих и Грег Тарди, трубач Скотт Хортон, басист Скотт Колли и барабанщик Билли Драммонд. Росту популярности группы способствовали и ее дальнейшие ангажементы в нью-оркских клубах. В 2000 лэйблом Palmetto Records был выпущен альбом Dusk, который был признан журналами Downbeat и Jazztimes лучшим альбомом 2001 года. А сейчас Andrew Hill играет в биг-бэнде, выступление которого в нью-йоркском клубе Birdland в январе 2002 задокументированы Palmetto для последующего распространения на аудио- и видеоносителях.
Об альбоме (сборнике)
All but six of the 31 tracks on this 3-CD boxed set from Mosaic have never been issued before. Recorded between 1967 and 1970, the mainstream jazz on Andrew Hill's Mosaic Select 16 represents the last remaining unissued sessions from his Blue Note years. All the compositions are Hill's.
Using a sextet, trio and septet format, the pianist creates torrents of improvised sounds that bring his ensembles together with clarity and a cohesive interface. Hill communicates with his audience through a driving rhythmic groove and through the music's myriad impressions. Like a suite of ideas, each piece casts changing moods along the way. Ensemble phrasing and individual soloing combine to layer each piece with spontaneity.
With saxophonists Pat Patrick and Bennie Maupin, trumpeter Charles Tolliver, bassist Ron Carter and drummer Ben Riley, Hill creates seven tracks that whisper the essence of jazz. Nothing can be taken for granted. Each bend in the trail calls for a surprising lift.
With bassist Richard Davis, saxophonists Maupin or Carlos Garnett, drummers Freddie Waits or Mickey Roker and strings, the pianist lays down seven tracks that continue to push the envelope. Dramatic intensity increases, as Hill explores the thrills of communicating openly with the element of surprise at hand. He reaches for the piano's uppermost and bottommost keys, as he swirls the ensemble's emotions around solid themes. As "Soul Mate" romps evenly at a hip tempo with its cool rhythmic stride, the pianist toys with the string section. He draws upon the artists in his ensemble to create a relaxed scene where the audience can feel at home while witnessing refreshingly original material.
With drummer Teddy Robinson and bassist Carter, the pianist creates seven exciting tracks that place more emphasis on his solo artistry. His off-center rhythmic phrases and multi-dimensional chording define the individualistic qualities of his music. Bass and drums lend strong support and climb out eagerly with improvised bouts of passion. Hill's use of organ lends a dramatic flair, while his soprano saxophone outing on "Six at the Top" adds an exotic touch. As he trades fours with Carter, Hill's saxophone sings out in the manner of a snake charmer at the local bazaar.
With trumpeter Woody Shaw, saxophonists Robin Kenyatta, Howard Johnson and Sam Rivers, bassist Herbie Lewis and drummer Robinson, the pianist creates five tracks that stretch boundaries. Kenyatta's hot approach lends a significant twist to "For Blue People Only," while Shaw's "Oriba" solo flows evenly with a beautiful luster. With Johnson on tuba, the piece comes in two versions, each capturing the best part of Mosaic Select 16.
Rivers and Kenyatta help Hill create a powerful storm of emotion that lets his audience absorb and relate. They return for the compilation's final five tracks, along with drummer Robinson, bassist Cecil McBee, and Nadi Qamar at the thumb piano. Somewhat more mellow, the ensemble lounges for a while with graceful postures. Rivers' flute solo on "Awake" and his tenor solo on "Now" provide stirring examples of the heartfelt emotion that goes into his performances. "I" proves cacophonous, while "Yomo" moves sensuously behind a graceful thumb piano introduction designed to evoke natural emotion. The compilation ends with "Prevue," a hawkish monster of free jazz that includes the use of organ to disseminate dramatic forces throughout the ensemble. Cohesiveness breaks down, as the artists each go their own way with emphasis.
These previously unreleased sessions provide an all-encompassing look at the eclectic nature of pianist and composer Andrew Hill.
Состав
Andrew Hill - piano, soprano saxophone on "Six at the Top," organ on "Resolution" and "Nine at the Bottom"
Ron Carter, Richard Davis, Herbie Lewis, Cecil McBee - bass
Paul Motian, Ben Riley, Freddie Waits, Mickey Roker, Teddy Robinson - drums
Pat Patrick - flute, alto clarinet, alto saxophone, baritone saxophone
Bennie Maupin - flute, tenor saxophone, bass clarinet
Robin Kenyatta - alto saxophone
Sam Rivers - flute, soprano saxophone, tenor saxophone
Carlos Garnett - tenor saxophone
Howard Johnson - baritone saxophone, tuba
Woody Shaw - trumpet
Charles Tolliver - trumpet, flugelhorn
Nadi Qamar- thumb piano
Sanford Allen - violin
Selwart Clarke, Booker Rowe, Al Brown - viola
Kermit Moore - cello